Nov 23, 2009

 

Kalam YDP BKMIP sesi 2009/2010

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pujian dan pujaan terhadap Yang Maha Terpuji..Dialah satu – satunya yang mampu menyatukan seluruh umat manusia dan satu – satunya yang mampu melancarkan segala perancangan makhluk..Selawat,salam rindu buat Junjungan Besar, Penghulu sekelian makhluk,sinar penyuluh alam, yang sangat jujur dan amanah, yang tidak pandai membaca dan menulis, Baginda Muhammad S.A.W serta kaum kerabat Baginda dan para sahabat Baginda seluruhnya..

Firman Al-Hakkamul ‘adl yg bermaksud : “berpegang teguhlah kamu dgn Tali Allah…ila akhir..”

Telah jelas dan dapat kita simpulkan suruhan Allah SWT terhadap kita agar bersatu padu dgn berpegang teguh pada taliNya yang mana jika dikaji pada ayat selepas ayat tersebut, Allah SWT menyuruh kita mengingati kembali nikmatNya pada kita manusia ketika mana manusia bermusuh – musuhan maka Allah lah yang telah menyatukan hati–hati kita dan memberi kita satu nikmat yang dinamakan persaudaraan.

Konteks persaudaraan dalam Islam adalah sangat luas dan menyeluruh. Sesama manusia kita bersaudara atas dasar kita makhluk Allah dan anak Nabi Allah Adam a.s, manakala sesama muslim persaudaraan kita atas dasar aqidah dan agama, sesama negara dan bangsa kita bersaudara atas dasar sama tempat, sama kaum, satu masyarakat, bahasa yang sama.. Dan sesama mahasiswa kita bersaudara atas dasar yang berbilang yang mana tidak masuk akal logik sekiranya tidak termasuk kita mahasiswa dalam golongan yang bersaudara, bersatu, berpadu, dan bergerak seiring…Kerana apa??? Kerana kalau dicampurkan dasar–dasar persaudaraan di antara sesama manusia, muslim, negara, bangsa, dan sesama mahasiswa, maka kita yang sesama mahasiswa inilah orang yang paling banyak dan tinggi level dan kebarangkaliannya untuk bersaudara dan bersekongkol..

Tidaklah persaudaraan sesama mahasiswa itu hanya menjuruskan kepada Islamic Student sahaja, bahkan sesama apa sahaja bidang mahasiswa bagi memajukan diri sendiri, masyarakat, kaum, bangsa, dan yang paling penting adalah agama, selaras dengan perintah Allah SWT yang diucapkan kepada manusia amnya dan Umat Islam khasnya.

Akhir kalimah, sama – samalah kita renungi kata–kata dari Sang Pembawa Kesatuan yang bermaksud : “tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah membuat sesuatu perkara yang menggembirakan saudaranya apa yang juga menggembirakannya”..Semoga kita Umat Islam sama–sama dapat berusaha untuk mengamalkan Al-Quran dan As- Sunnah sepenuhnya.

Wallahu a’lam..

Salam kemanisan bersaudara...
Al-haqir, al-dhoif.
Share:

0 comments:

Post a Comment

ASsalammualaikumWarohmatullah... Salam Sejahtera ..
Kami Sentiasa Menunggu Kedatangan Anda Sebagai Follower
Tegar Weblog BKMIP Untuk Sama-Sama Memberi Komen
Yang Terbaik Bagi Persatuan Anak Pahang Malaysia-Mesir
Teruskan Bersama Kami.